Izdvojeno

Nesportske igre s TV pravima za sportska natjecanja

Pexels
Autor: Marin Šarec Objavljeno: 14. siječnja 2022.

Kao što već zasigurno znate, A1 TV od 29. ožujka više ne emitira 15 programa United Medije, među kojima su najpoznatiji Sport Klub kanali te news kanal N1. Štoviše, vrlo je izgledno da od svibnja te kanale neće imati u svojoj ponudi ni MAXtv koji je u vlasništvu Hrvatskog Telekoma. Razlog je u oba slučaja isti – telekom operateri nisu zadovoljni ponudom United Medije za nastavkom suradnje, iako iz te tvrtke dolaze informacije da su ti uvjeti potpuno isti kao do sada.

Iz United Medije također tvrde da dva najveća i (pre)dominantna telekom operatera na hrvatskom tržištu žele s tog tržišta izgurati Sport Klub koji nije u vlasništvu ni jednog od njih. Konkurentska Arena Sport je, naime, u vlasništvu Telekoma Srbije, a Planet Sport se za potrebe emitiranja nogometne Lige prvaka pojavio na A1 TV-u kada je 2018. godine A1 kupio prava za emitiranje tog ekskluzivnog sportskog sadržaja. Sve ovo se, slučajno ili ne, događa u trenutku kada je Sport Klub najgledaniji sportski program u Hrvatskoj, a njegov SK1 kanal među najgledanijih 15 televizijskih kanala u Hrvatskoj prema podacima koje je za veljaču objavila Agencija za elektroničke medije i kada je Sport Klub kupio TV prava za emitiranje iznimno gledanih utrka formule 1.

Izvor: AEM

Zanimljivo, na isti su se način dva najveća hrvatska teleoperatera 2018. riješila i Eurosporta, odnosno svih kanala kompanije Discovery Communications. Iz te su tvrtke tada priopćili javnosti da su prvo HT, a onda i VIP kako se tada zvao A1 odbili produžiti ugovor s Eurosportom „unatoč činjenici da Eurosport nije mijenjao postojeće komercijalne uvjete“, što je potpuno ista rečenica kakvu ovih dana čitamo u priopćenjima United Medije kada je riječ o prekidu njihove suradnje s A1 i (vjerojatno) HT-om.

Eurosport je tako, podsjećamo, eliminiran s hrvatskog tržišta upravo u trenutku kada je Međunarodni olimpijski odbor prava za emitiranje Olimpijskih igara na području Europe od 2018. do 2024. godine prodao za 1,3 milijarde eura upravo matičnoj kompaniji Eurosporta, Discovery Communications, čime je Discovery stekao ekskluzivna prava za emitiranje OI i ZOI na svim platformama, uključujući i free-to-air televiziju, pay-TV televiziju, internet i mobilne telefone na svim jezicima u 50 zemalja na europskom kontinentu. A već su imali u svom vlasništvu TV prava za većinu zimskih sportova, nogometnu Bundesligu te tri od četiri teniska Grand Slam turnira.

Čini se, tako, da je to kupovanje televizijskih prava za najatraktivnije sportske sadržaje postao vraški opasan i za konkurenciju sasvim neprihvatljiv, pa i neoprostiv business. Zato će biti zanimljivo vidjeti koji će kablovski operateri i televizije i pod kojim uvjetima od sljedeće godine emitirati Hrvatsku nogometnu ligu, kada produkcijska i distribucijska prava preuzme novi partner Hrvatskog nogometnog saveza, malo poznata engleska, švedska, argentinska ili čija već tvrtka Endorphin Magine LTD. Poprilično iznenađujuće, oni su HNS-u ponudili čak 103 milijuna eura za deset godina televizijskih prava na 1. HNL i sve ostale utakmice u HNS-ovom vlasništvu.

Nogometni klubovi će, tako, godišnje dijeliti 10, odnosno 11 milijuna eura, dok su u dosadašnjem aranžmanu s tvrtkom VOX-nogomet Ivice Blažička dijelili tek 12 milijuna kuna od ukupno 20 koliko je godišnje dobivao HNS. I pritom su se morali „ponašati“ kao da im netko daje nešto što nisu zaslužili i to u iznosu kojim potpuno rješavaju svoju sportsku i životnu egzistenciju.

Treba, tako, podsjetiti na slučaj iz 2011. godine, kada su nogometaši Karlovca odbili otputovati na utakmicu u Rijeku jer im nije isplaćeno sedam plaća. Odmah se oglasio predstavnik tadašnjeg vlasnika TV prava na 1. HNL (Sportska dimenzija – Digitel) Ivica Blažičko i zaprijetio Karlovčanima da će „kaznu plaćati šest generacija kluba“ kad ih on tuži zbog nedolaska na Kantridu.

Danas u tom svijetu sportskih televizijskih prava onima koji se ne „ponašaju“ i ne uklapaju neki opaki ljudi više ne prijete opakim tužbama. Danas im, jednostavno, potpuno blokiraju mogućnost postojanja na hrvatskom tržištu. Koliko im u tome na ruku ide loše i nedorečeno hrvatsko zakonodavstvo i postoji li uopće dovoljno dobro zakonodavstvo koje bi reguliralo odnose među TV-predatorima, nakupcima i prekupcima TV-prava, to je već jedna sasvim druga priča…